روایت مکان

از دردناک ترین صحنه های جنگ بمباران مدارس است. نیمکت های سوخته روایتی است از مدارس بمباران شده درجریان جنگ. در جنگ تحمیلی ۴ مدرسه در ایران هدف اصابت موشک های بعثی قرار گرفته است که یکی از این مدارس، مدرسه شهید حمداله پیروز در شهر بهبهان است. که در تاریخ ۴ ابان ۶۲ رخ داده است. ۷۴ دانش‌آموز و معلم در این حمله هوایی به شهادت رسیده‌اند. فردای روز حادثه در کنار خرابه های به جا مانده از بمباران، شعار جنگ جنگ تا پیروزی خانواده های داغدار و مردم شهر به گوش می‌رسید، که نشانی است از شجاعت و استقامت مردم بهبهان.یادبودی با تصاویر دانش اموزان شهید در حیاط مدرسه دیده میشود اما دیوار های صلب مدرسه مانع بازگویی این خاطرات است. تنها فضای فرهنگی خیابان عدالت که محل یک واقعه‌ی اثرگذار در بهبهان بوده است. معماری مدرسه از روند تکراری معماری مدارس معاصر پیروی میکند که فضایی برای خلاقیت و رشد استعداد های کودکان در آن دیده نمی‌شود  

چالش

باز طراحی مدرسه فرصتی برای ایجاد  نشانه شهری و افزایش کیفیت محیط و چالش طراحی مدرسه خلاق  با معماری یادمانی برای معماران و شهرسازان است.در عناصر طراحی این مدرسه باید به هویت تاریخی و اجتماعی آن توجه شود و مدرسه به عنوان یک فضای شهری در خدمت رویکردهای اجتماعی باشد.فضای میان مدرسه و معبر مجاور آن به عنوان یک مفصل شهری می‌تواند نقش ایفا کند. برای حفظ این مفصل شهری از بزهکاری و مواردی از این قبیل طراحی آن به گونه‌ای صورت بگیرد که چشم ناظر حاکم بر فضا باشد.از موارد بسیار مهمی که در امر طراحی باید به آن توجه کنیم، حضور فعال و سیال دانش‌آموزان در فضاست. دانش‌آموزان با توجه به نظارت باید بتوانند از تمام فضایی که در اختیار دارند، استفاده کنند.

هدف
  • باز طراحی مدرسه به عنوان یک نشان شهری و تبدیل شدن آن به عنوان مرکز فرهنگی.
  • طراحی مدرسه به عنوان مکان رویداد منحصر به فرد با تاکید بر ایده فقدان
  • ایجاد جریانی برای تغییر در معماری مدارس
  • توجه ویژه به بازی در تربیت کودکان
وضع موجود
  • روند تکراری معماری مدرسه و شاخص نبودن معماری آن در خصوص واقعه ای که در آن رخ داده است.
  • عدم توجه به خلاقیت دانش آموزان در معماری فضای مدرسه
  • عدم تناسب یادمان احداث شده با حادثه تاریخی
  • عناصر مداخله طراحی
  • فضای میان مدرسه و معبر به عنوان فضای انتظار والدین
  • طراحی ساختمان مدرسه به نحوی که هویت تاریخی و اجتماعی حفظ شود
  • انعطاف در معماری ساختمان مدرسه در ارتباط با حیاط آن
  • توجه به مساله بازی در بازطراحی مدرسه
  • طراحی مدرسه در ۲ طبقه(همکف و اول)باشد. طبقه اول دید متفاوت از محیط مدرسه به دانش‌آموزان بدهد.
  • فضاهای جمعی(کتابخانه و نمازخانه) در طراحی فضای مدرسه مورد توجه است.
الزامات طراحی
  • مدرسه به عنوان زیرساخت اجتماعی فرهنگی برای اهالی محله در نظر گرفته شود.
  • توجه به معماری ارزشمند جنوب غربی ایران
  • توجه به شرایط زیست محیطی منطقه
  • اهمیت فرم معماری یادمانی درتداعی خاطره دفاع مقدس

جوایز مسابقه

  • رتبۀ اول: مبلغ ۳۰ میلیون تومان، تندیس، لوح تقدیر
  • رتبۀ دوم: مبلغ ۲۰ میلیون تومان، لوح تقدیر
  • رتبۀ سوم: مبلغ ۱۰ میلیون تومان، لوح تقدیر
  • دو اثر منتخب:لوح تقدیر
  • آثار مرحلۀ نهایی مسابقه در ویژه نامه معماری یادمانی مجله راه منتشر خواهد شد.
  • بهره مندی از امتیازات و اعتبارات طرح شهید بابایی بنیاد ملی نخبگان
مشخصات سایت
  • مدرسه در شمال غربی شهر بهبهان، خیابان عدالت، کوچه پیروز در بافتی مسکونی و در فاصله حدودا ۴۰۰ متری از پارک آزادگان شهر بهبهان قرار دارد.
  •  مساحت مدرسه ۲۹۲۵ متر مربع و قطعه به شکل مربع میباشد.